Alaptechnikák

1.    Shomen ni rei
2.    Seiza
3.    Ten no uchi
4.    Nukitsuke
5.    Furikaburi
6.    Kirioroshi
7.    Chiburui
8.    Osame noto

Az alaptechnikákat könnyű fakarddal (bokuto) és műanyag hüvellyel (saya) kell gyakorolni, hogy a helyes formára és végrehajtásra figyeljünk, ne a sebességre és az erőre! Az álló gyakorlatokat az ülő technikák előtt kell végezni, különösen kezdők esetében. Lassan kell gyakorolni, hogy "megérezzük" a helyes technikát. Minden mozgás a harából indul. Minden egyes mozdulat kezdetén a harát kissé előre és lefelé nyomjuk, miközben a mellkasunkat kitárjuk. A gyorsaság és az erő csak a helyes forma elsajátítása után következhet.
 
Az alaptechnikák gyakorlása közben mindig tartsuk észben az alábbiakat:

01. Minden mozgás a harából indul.
02. Lassan gyakoroljunk.
03. Nagyon kevés erőt használjunk.
04. Minden mozgás nagy legyen.
05. Minden mozgás természetes és folyékony legyen.
06. A függőleges vágás (kirioroshi) végén a kardot természetesen a testünk közelébe kell húzni.
07. A gyors formagyakorlatokat könnyebb bemutatni, mint a lassúakat. Lassan gyakoroljunk, és figyeljünk a pontosságra!
08. Nemcsak a fejünkkel kell tanulnunk, hanem a testünkkel is. Körülbelül 20 percig melegítsünk be ezekkel az alapgyakorlatokkal minden edzés elején.
09. Kan ken no mecuke: mindenre figyeljünk, ne csak a velünk szemben álló ellenfélre!
10. Az Iaido-ban minden megmozdulást ugyanolyan érzéssel kell végeznünk, mint a kirioroshit.
11. A haladó tanulók vágáskor hosszabbat is léphetnek előre, és ezt követheti egy kis után húzás (okuri asi). Így biztosabbak lehetnek abban, hogy vágáskor lesüllyesztik a testüket.
12. A valódi koryu kirioroshi az ellenfél teste alatt ér véget, hogy lehetővé tegye a vérlecsapást (chiburui). Az alaptechnikák (kihon) gyakorlása során azonban kevéssel vízszintes alatt állítsuk meg a kardot.
13. Minden formagyakorlat számára elengedhetetlen ezeknek az alaptechnikáknak a pontos és alapos begyakorlása.
14. Nagyon lassan és nagyon nagy, köríves mozgással gyakoroljunk!
15. Minden karddal végzett mozdulatban tartsuk be a lassú-közepes-gyors (Jo-ha-kyu) ütemezést!
16. *Kezdetben minden erő és sebesség nélkül gyakoroljunk. később, nagyobb figyelmet lehet fordítani a jo-ha-kyu használatára, de csak nagyon kis erővel és nagyon lassan, amíg az adott alaptechnika pontosan és szilárdan be nem épül a testünkbe.
17. *A következő lapokon leírt formagyakorlatok (katák) csak az alapformák, ezek változatai (kajvaza) itt nem szerepelnek.
18. Lassan, de folyamatosan, megállás nélkül végezzük a gyakorlatokat.
19. A formagyakorlatokat mindig teljes egészében végezzük el, ne csak egyes részeiket.
20. Legyünk tudatában a hara használatának: minden mozgás és vágás a harából kell, hogy induljon.
21. A hara mindig előre néz, a mellkas és a hát egyenes, és enyhén hátra dől.
22. Legyünk rugalmasak.
23. Könnyű bokutóval gyakoroljunk, amíg a mozgásunk nem lesz kiváló, azután vegyünk a kezünkbe fémkardot (iaito), majd acélkardot (shinken).
24. Minden egyes formagyakorlatot kétszer, háromszor végezzünk el, azután folytassuk a következővel. Így gyakoroljuk az adott sorozat összes formagyakorlatát.

    
 
Iwata mester két fontos szempontot emel ki:

1. KIGURAI a kata elején. Ez az ellenfél felé sugárzott erőteljes nyomás. A helyes kigurai erős és lassú nyomás érzetét kelti a harában.
2. FUKAKU a kata végén. Ez a helyes testtartás, erő és méltóság érzete, amely a lelkületünket és az összpontosításunkat mutatja.
 
*Mindezekben a legfontosabb, hogy ne feledjük a "raku ni" elvét, azaz legyünk "természetesek" és "folyékonyak".
Az összes formagyakorlatban használt kihon megtalálható a Mae mozdulatsorában. Ezért a többi technikát nem írjuk le olyan részletesen, mint ezt az elsőt. Ha egy mozgással vagy szakkifejezéssel kapcsolatban további tájékoztatásra van szüksége, megtalálja a megelőző alapgyakorlatok leírásában.